Hielspoor

Een veel voorkomende blessure onder wandelaars, is hielspoor. Hielspoorklachten ontstaan voornamelijk door overbelasting en/of een verkeerde voetstand. Een overbelasting kan ontstaan bij mensen met een staand beroep, in combinatie met verkeerd schoeisel. Bij hardlopers en wandelaars, die hun voeten ook veel belasten, komt deze klacht veel voor.

Hielspoor is een heel specifiek aan te duiden blessure en de pijn zit recht onder het hielbot. Bij deze blessure ontstaat een verkalking van de hielpleesplaat aan het hielbot. Op een röntgenfoto zie je dan een uitsteekseltje aan het hielbot. Wanneer er sprake is van overbelasting kan er een ontsteking ontstaan. En dat is het moment waarop de stekende pijn ontstaat. Blijft de ontsteking en pijn lang aanhouden, dan spreken we van hielspoor.

Pijn

De pijnklachten zijn vaak behoorlijk hardnekkig. Dit komt deels omdat er weinig bloedcirculatie op deze plek is, waardoor er ook niet veel bouw- en afvalstoffen worden aangevoerd. Daardoor kan het soms wel maanden duren voordat de klachten verdwijnen. Voor deskundig advies, kan je dan ook het beste een arts raadplegen.

Meld je aan voor een gratis* wandelanalyse

Wanneer je gaat wandelen, wil je geen last van je voeten krijgen. Door het dragen van wandelschoenen die perfect passen bij jouw voeten, wordt de kans op blessures kleiner en kun je onbezorgd blijven wandelen. Om te bepalen welke wandelschoenen het beste passen bij jou en jouw manier van lopen, is er de uitgebreide WNDL wandelanalyse. Onze wandelanalyse is altijd gratis bij aankoop van een paar wandelschoenen.

Maak een afspraak

Als je nog maar kort last hebt van hielspoor, kan je er met zelfhulp al iets aan doen. Om te beginnen is het belangrijk dat je het rustig aan doet, om de belasting op de peesplaat te verminderen. Let er wel op dat je niet overdrijft, want als je helemaal stopt met bewegen verstijft het gebied rondom je peesplaat. Hierdoor verdwijnt de pijn weliswaar als je rust, maar zodra je weer gaat wandelen keert hij gewoon weer terug.

De kunst is daarom om de gulden middenweg te vinden. Wandel in een rustiger tempo en loop kortere afstanden. Stop zodra het pijn begint te doen, doorgaan terwijl je pijn hebt vertraagt je herstel alleen maar. Daarnaast kan je heuvelachtige terreinen beter vermijden, aangezien er tijdens het stijgen en dalen extra druk op je peesplaat komt te staan. Een andere mogelijkheid is om tijdelijk over te stappen op sporten die minder belastend voor je voeten zijn, zoals zwemmen en fietsen.

Wat kan helpen bij hielspoor is het dragen van inlegzooltjes en rekoefeningen. Als de pijn ondanks dit alles na een paar weken of maanden toch blijft aanhouden, dan moet je een arts raadplegen. Je kan hiervoor je huisarts benaderen, maar je kan er daarnaast ook voor kiezen om direct bij een specialist langs te gaan, zoals een fysiotherapeut of podoloog. De fysiotherapeut kan je rek- en krachtoefeningen geven en een verkalking eventueel behandelen met shockwave therapie. Hierbij wordt de verkalking van je hielspoor deels worden afgebroken door middel van ultrageluid. Een podoloog kan je voeten opmeten en op maat gemaakte steunzolen voor je fabriceren.

 

Ontdek de producten van Hielspoor

Mysole

MYSOLE Special Silisoft Heelcushion

22,99
Sidas

SIDAS Cushioning Gel

14,99
Sidas

SIDAS Gel Heel Cups

14,99
Alle artikelen van Hielspoor

Gratis wandelanalyse

Wanneer je gaat wandelen, wil je geen last van je voeten krijgen. Door het dragen van wandelschoenen die perfect passen bij jouw voeten, wordt de kans op blessures kleiner en kun je onbezorgd blijven wandelen. Om te bepalen welke wandelschoenen het beste passen bij jou en jouw manier van lopen, is er de uitgebreide WNDL wandelanalyse.

© 2022 Sportshealth BV